Filmátírás
Amatőr körülmények között legegyszerűbb
megoldásnak az tűnik, ha a kivetített képet kamerával felvesszük. Ebben az
esetben az elkerülhetetlen geometriai torzításon túl azonban van néhány
probléma, amit még meg kell oldani.
Amikor a vásznon folyamatos mozgást látunk, akkor is állóképek sorozatát vetítjük ki - másodpercenként minimum 12-16-ot.
Ezért a hagyományos filmvetítés, vagy a televíziós kép sugárzása során a képek között takarás történik, amikor nincs vetítés, hogy ne lássuk azt az elmozdulást, amikor a kivetített
kép helyére a következő kép kerül. Televíziós képernyő esetén kioltásról
beszélünk, ami alatt a sorokat felrajzoló elektronsugár ugrik vissza a legalsó
sorról a legfelsőre. Az emberi szem azonban bizonyos periódusig érzékeli a
sötét-világos váltást, ezért legalább 48-50 periódust (nyitást/takarást) kell
előállítani egy másodperc alatt, ahhoz, hogy szemünk ne reagáljon. A 8 mm-es
filmet másodpercenként 16, vagy 18 képkocka sebességgel vetítjük. Egy
három ágú forgó "pilla" úgy van szinkronizálva, hogy a képcsere
pillanatában takarja ki a fény útját és még kétszer az álló képnél is. Így egy
mp alatt a villogási frekvencia 16*3= 48 Hz, vagy 18*3= 54 Hz
lesz. Ez már nem fárasztja a szemet, de nincs szinkronban a videotechnikában
alkalmazott másodpercenkénti 50 periódussal ( Pal rendszer, 50 Hz). Ha így
vetítünk kamerába, akkor a kép villogni fog. A megoldás az, hogy a vetítőgép
sebességét 50:3= 16,6 -ra állítsuk be. Ezt nem kell mérni,
csak addig kell állítani a sebességszabályzó potmétert amíg villogásmentes képet
nem kapunk (50 Hz/s) a televízió képernyőjén, vagy a számítógép monitoron.
Az újabb LCD, LED rendszerű képernyők esetében már olyan gyorsan történik a képfrissítés, hogy probléma nélkül megjeleníti a különböző képfrekvenciájú videofájlokat.
filmátírás |
digitalizálás
DVD-re:
www.digitalmaster.hu
06-20-99-700-50
info@digitalmaster.hu
Jó minőségű és még megfizethető átírás
Az amatőrfilmek digitalizálása során az elsősorban külföldön elterjedt és ma már HD felbontású kockáról-kockára történő szkennelés ad egy elfogadható árú és a korábbi technológiáknál jobb képminőséget. A régebbi telecine (filmbontó) berendezések helyett ma már a professzionális átírásoknál is filmszkennereket alkalmaznak fényelő és képhibakorrekciókat tartalmazó szoftverekkel kiegészítve.
HD minőségű átírás, kockáról-kockára (frame by frame) szkennelés
A 16 vagy 18 képkocka/mp sebességű amatőrfilmek digitalizálásának nagy problémája, hogy minden esetben 25 képkockára van szükség a videóra való átíráshoz, vagyis 7-9 új képkockát kell létrehozni (PAL rendszer). Valós idejű átírás - pl. 16,6 kocka/mp sebesség esetén - kb. minden 3. kép két szomszédos képkocka összekeveréséből jön létre. Ha a képek között elmozdulás van, akkor ezeken a kockákon zavaró összemosódást látunk az egymásra másolt képek miatt. Ennek kiküszöbölésére alkalmazzák a képről-képre (frame by frame) eljárást, amikor másodpercenkénti pl. 2-8 kockás sebességel szkennelve, képenkénti önnálló fájlokat rögzítenek. A továbbiakban az akár több ezer képet tartalmazó szekvenciából szoftveresen állítjálk elő a 25 képkockához hiányzó képeket, mégpedig úgy, hogy a program automatikusan és arányosan megdupláz bizonyos képeket vagy félképeket. Így nem lesznek összemásolt képek, viszont ennek is van hátránya: enyhén szakadozottá, darabossá válik a mozgás a gyors jeleneteknél, mert hol csak egy, hol pedig megduplázott képkockákat látunk. A 16:9-es méretarány miatt a kép két oldalán fekete sáv lesz, de a látott kép a 4:3-nál szélesebb, a filmképpel megegyező, csonkítás nélkűli kép lesz.
8mm-es filmeknél általában elég az 1080x1440 vagy 1280x720-as HD felbontás is. A szkennelt filmképek minőségét elsősorban a kamera határozza meg. Minél nagyobb felbontás és dinamikatartomány, valamint legalább 10 bites feldolgozás ajánlott, ha a fényelés és színkorrekció szoftveres utómunkával történik. A szekvenciából a képek bármilyen szabványos sebességgel kiolvashatók és HD felbontású vidófájlá konvertálhatók (pl.: mp4).
Ezt a drága technológiát elsősorban azoknak ajánlom, akik éles, stabil, egyenletesen fényelt filmekkel rendelkeznek, vagy pedig nagyon értékes felvételeket kívánnak restaurálni.